dimecres, 19 de juliol del 2017

El pensament incorrecte de “l’intel·lectual correcte”


Establir la forma de pensar d’una persona no resulta fàcil, cadascú exposa i argumenta el seu pensament, segons els seus principis que moltes vegades estan supeditats (quan no contaminats) a creences, emocions i sentiments. Però de la mateixa manera que cada edifici del pensament pot ser diferent, els fonaments han de ser iguals, si més no pareguts; ja que en tots ells hi tenim la càrrega que han de suportar per construir l’edifici i aquesta és pareguda en tots els pensaments. Per elegant que sigui l’edifici, el fonament ha de ser sòlid. En cas contrari, tard o d’hora, aquest pensament s’ensorra.

El fonament serà un bon fonament, si partim d’un pensament racional on predomini un bon criteri, fruit d’una especulació[1] filosòfica que humilment estableixi “el que un sap” i “el que un no sap”. Tot altre pensament no deixa de ser pensament emocional o, fins i tot, visceral. Som una societat on opinar és (després del futbol) l’esport nacional. Dóna igual si aquesta opinió té fonament o no, si un parla amb la solvència deguda o parla per parlar; si l’opinió exposada està verificada, contrastada i documentada o si no ho està; el que importa és que l’opinió estigui ben guarnida de forma, que tingui un embalatge bonic per a regal i que s’ofereixi aquest regal com a tal, i de forma apropiada, a la persona que rep l’opinió. Voleu una manipulació emocional més subtil?

El pensament incorrecte és gestionat des de: el victimisme, com hipotètic greuge comparatiu[2], dins la subjectivitat quan es critica la partició-escissió d’una part, en detriment del tot, presentant una majoria territorial com si només fos una minoria estatal, etc. Tot plegat, podem veure com el pensament incorrecte surt des del subconscient, esgrimint una falsa raó, totalment emocional i inconsistent, però és la que al cap i a la fi triomfa, en una societat on la base social és regida per la immaduresa individual i col·lectiva. En canvi (ves per on), a Catalunya només sabem gestionar el seny. És, doncs, la prepotència centralista front el desenvolupament polític d’un territori perifèric (ja se sap, el melic central ha de ser més gran que el melic perifèric). Ah! i no ens oblidem del tòtem sagrat de la constitució, que determina que és constitucional (legal) o no ho és (per tant, il·legal); obviant i oblidant-se, intencionadament, del que és democràtic o no ho és. No!, de cap de les maneres! ningú pot anar-se’n de la reserva índia establerta i delimitada. ¿Com pot ser que el que és legal i democràtic en uns països, aquí resulta que és inconstitucional i antidemocràtic? La demagògia manipulativa no té límits, la constitució es veu que sí, malgrat que tots els juristes reconeixen que cap llei pot contemplar tots els supòsits ètics. Aleshores..., que fem?, que és primer la constitució o l’Ètica? Els que tenim una base filosòfica, psicològica i un sentit comú a prova de bombes ho tenim clar, primer és l’Ètica que qualsevol llei o constitució que l’està anul·lant, tant a ella com a la democràcia de la qual emana.

Sí, resulta sorprenent que els criteris polítics es fiquin a taula basant-se en la guarnició (forma) i no són servits amb un bon tall (contingut), que satisfaci la proverbial fam democràtica que té Catalunya. Tertulians, polítics caducats o en exercici, periodistes i opinadors no deixen de ser persones amb les seves creences, sentiments i emocions. Aleshores, no ens ha de sorprendre que el seu pensament estigui contaminat i sigui més emocional que racional, màxim quan molts d’ells tenen a la butxaca carnet de partit o treballen per algun grup empresarial amb vinculació simbiòtica amb un partit polític. Obediència deguda i favors reconeguts estan a l’ordre del dia.

S’ha perdut l’intel·lectual filosòfic i en el seu lloc trobem: “polítics d’aparador”, sociòlegs, politòlegs, escriptors i periodistes especialitzats en... la (seva) política que, com no!, volen que sigui la nostra política. Cal, doncs, fer un gir de 180 graus i tornar al pensament racional i filosòfic clàssic, començant pel Sòcrates, Aristòtil, Plató i Jenofont i acabant pel Sèneca. I, més tard, podem continuar amb Shidharta i Confuci. És a dir, cal que retornem al pensament filosòfic pur.


[1] Degut a la especulació immobiliària, la paraula especulació té connotacions pejoratives, però el cert és que filosòficament té una concepció positiva i significa sospesar els pros i contras d’un pensament.
[2] Dins un fals greuge comparatiu trobem una de les mentides més fines: la reserva mental.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.